Norsk biografi

Victoria Johnson

Dristig fiolinist ˗ grenseoverskridende og elektrifiserende samtidskunstner

Victoria Johnson behersker fiolinens virtuose muligheter i nyskapende møte med elektronikk og video. Johnson spiller, bestiller og frambringer ny musikk for akustisk og elektrisk fiolin, hun medskaper, improviserer, og jobber med kunstnerisk tverrfaglighet. Hennes kunstneriske utviklingsarbeid og forskning er ledende innen sitt felt.

Hun utvikler repertoar og spilleteknikker for akustisk og elektrisk fiolin og elektronikk i samarbeid med komponister som Henrik Hellstenius, Gerhard Stäbler, Trond Lossius,  Øyvind Brandtsegg,  Alwynne Prithchard, Thorolf Thuesad ,med flere.

Solovirksomheten inkluderer konserter ved Ultimafestivalen i Oslo, Soundwaves-festivalen i Brighton, Brasswind i Bergen, Tou Scene Stavanger, Nordiske musikkdager i Reykjavik, Illios i Harstad og Borealisfestivalen i Bergen.

I juni 2012 kom hennes første solo-CD Suspended Beginnings i samarbeid med komponisten og laptop musikeren Diemo Schwarz.

Virtuos og leken fortrolighet med elektronikk

Festivalhøydepunkt skrev Morgenbladet i en anmeldelse av Festivalen Borealis i Bergen 2012 og framhevet Victorias fremførelse av Jesper Nordins Calm Like a Bomb:

”Å være en virtuos av Johnsons format på hennes rare instrument handler blant annet om å beherske tradisjonelle spilleteknikker til fullendelse. Det handler også vel så mye om å ha en like leken fortrolighet med elektronikk og dataprogrammer for lydgenerering.”

Ved siden av sin utøvende karriere underviser hun også i fiolin og samspillforum ved Barratt Due musikkinstitutt i Oslo og holder workshops og presentasjoner i Norden.

Victoria har vært en aktiv kammermusiker i strykerduoen Kyberia cellisten Tanja Orning (betegnet av Morgenbladet som ”den hardtslående som sensuelle duoen”) med og Ametri strykekvartett. Begge disse ensemblene har to spellemannsnominerte CD-innspillinger bak seg.

Musikkforskeren : En selvstendig og original utøver

Victoria Johnson disputerte ved Norges musikkhøgskole i 2021 i det Kunstneriske stipendprogram for kunstnerisk utviklingsarbeid. Det var avslutning på et flerårig stipendarbeid på doktorgradsnivå som startet i 2007.

Henne banebrytende forsknings- og kunstneriske utviklingsprosjekt Elektrisk fiolin i det digitale rom viste for fulle hennes mange talenter. Kommisjonen som vurderte prosjektet skrev:

”Victoria Johnson framstår som en selvstendig og original utøver, som viser en sterk utforskertrang i forhold til å utvikle lyden i instrumentet og å utforske ulikt musikalsk materiale; hun viser overbevisende lyst og evne til å videreutvikle seg som kunstner innenfor nye og oppdaterte musikalske uttrykk, samt å utvikle tverrkunstneriske samarbeid.”  [vil du heller ta frem et annet sitat?]

Det risikable, ikkje-friksjonsfrie

”Det risikable, ikkje-friksjonsfrie, virkar vera ei drivkraft for Johnson”, skrev Ballade i 2009:

“Som klassisk utdanna fiolinist har Johnson beina støtt planta i tradisjonen.”

Victoria Johnson studerte fiolin på Østlandets musikkonservatorium i Oslo med Leif Jørgensen , ved Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien Vienna under Franz Samohyl, and senere med Detlef Hahn ved Guildhall School of Music and Drama i London, hvor hun fikk “Diploma with Honours”

Allsidig konsertvirksomhet og tverrfaglig samarbeid

Siden studiene har hun opptrådt som solist med en rekke forskjellige orkestre, og deltatt ved internasjonale kammermusikkfestivaler. Hun har også vært gruppeleder i orkesteret i Den Norske Opera.

Siden 1995 er samtidsmusikken blitt hovedfokus med tverrfaglige prosjekter, i samarbeid med bl.a. komponister, forskere, videokunstnere og klesdesignere.

13

Advertisements